конспекти уроків


 Тема уроку:  Квіти   -  окраса людського життя
( Розвиток зв’язного мовлення. Твір – опис предмета  в  художньому стилі ).
Мета уроку:  ознайомити учнів з особливостями побудови розповідного тексту з описом предмета; навчити їх  складати зв’язні висловлювання з елементами опису предмета; виховувати мовленнєву культуру учнів, бережливе ставлення до природи.

Тип уроку:   застосування знань і формування умінь.( урок – дослідження)
Обладнання:   ілюстрації,  малюнки учнів;  газета, виготовлена групою учнів;  квіти,  вірші, легенди.


                                    

                                        Хід  уроку

І. Мотивація навчання учнів
1.Всупне слово вчителя.   « Доброго дня, діти! Який у вас сьогодні настрій?...
Я  думаю, що він стане набагато кращим, коли ми прослухаємо ось таку пісню.
Музичний супровід. Виконується пісня Ю. Шатунова «Білі рози».
  • Діти, як ви думаєте, про що у нас з вами сьогодні відбудеться розмова?
...Так, саме про квіти.

    Девіз:                                           
                             Ми прагнем простоти не показної,
                             Природа нам учитель і взірець.
                             Ми прагнем висоти. Але такої,
                             Щоб осягнути світ своїх сердець.

2. Інт . метод. . «Мозкова атака»
- Які ви знаєте квіти?
- Які кольори характерні квітам?
- Чи є квіти окрасою нашої планети?
                    Бесіда   з учнями про квіти, про кольори в природі, про казкову місію веселки , що розфарбовує  квіти на землі.( малюнок веселки).
                          Учениця  читає вірш  « Хризентеми»
 Хризентема – це осіння квітка сонця,
Що священною вважається в японців,
Кольори у неї білі та червоні,
Голубі, темно-коричневі, лимонні.
Верхній одяг хризонтемами розшитий,
Мали право лише обрані носити.
Одягали його в дні буденні й свята
Імператорська сім’я і імператор.
Ще ми знаємо також про хризонтеми,
Що в країні сонця це емблема.
Як на нашому гербі пшениця спіла,
На японськім – хризентема сніжно – біла.
                ІІ. Актуалізація опорних знань
  1. Повторення відомостей про типи мовлення.(Розповідь, роздум, опис; використовується опорна схема).
  2. Де можна зустріти опис?
  3. В  яких стилях він  зустрічаються? (У  науковому стилі  і в художньому).
Повторення відомостей  з теорії літератури. Художній опис.(- Чим відрізняється від наукового?                                              
ІІІ. Підготовча робота до написання твору – опису


1. Завдання.  Порівняйте тексти, до яких стилів вони відносяться?  Визначте види описів
Жоржина – улюблена доня осені. Вранці вона прокинулася, розчесала свою пелехату голівку і кокетливо усміхнулася до сонечка. Розправила тонкі  звужені на кінцях пелюстки, струсила росу. Своє  золоте очко соромливо прикрила пелюстками. Ох і нелегко гнучкому стебельцю тримати таку пишну і вельми розумну голівку..А поруч з квіткою пнуться до сонця пуп’янки.І їм же хочеться зацвісти і покрасуватися..(художній опис)

Жоржина – рід багаторічних трав’янистих рослин родини складноцвітних із коренями, які утворюють  бульбовидні розрощення. Стебла заввишки від 20  до 200 см. Листки пірчасторозсічені. Суцвіття – кошик.(науковий опис).
2. Слово вчителя. -  Нам треба навчитися творити квітку у художньому стилі. А для цього треба запастися фарбами  для зображення квітів- красунь.
Завдання. Утворіть кольори.  ( Робота в парах).
Зразок: блідо- жовтий.
Світло- ...,          темно - ...,       яскраво - ..,        червоно - ...,       небесно -  ...
Зелений,            червоний,             вогнистий,            синій,           блакитний                                                       
  1. Багато є загадок про квіти. Відгадайте їх. (Учні підготували загадки – випереджаюче завдання для  3  груп)).
                 1.     Летіла жар – птиця
Над полем пшениці,
Зронила пір’їну
З небес на долину.
Під сонцем, під вітром
Пишається цвітом.
Червоновогнистим
У золоті чистім .( Мак)
                   2.      Влітку біля річки на лужку
На стрункій високій ніжці
У косинці- білосніжці
Стрів я квітоньку таку.
Ясним оком жовтуватим
Усміхалася мені.  (Ромашка)
                     З-під снігу з’явився,
Прокинувсь від сну.
Синім цвітом серед гаю
Зустрічає він весну. (Пролісок)
                   3.    Сині зірочки пухнасті
Виглядають з жита.
Мов веселі оченята,
Як їх не любити!  (Волошки)
Квіточка – щіточка,
Жовта- леліточка.
Крапелька сонечка
Сонцева донечка.
Сонце за білу хмаринку ховається,
Сонцева донечка пухом вкривається.( Кульбаба)
4   Вчитель:  -.Не можна  любити землю, дивлячись на неї байдужими очима. Цю істину підтверджують поети. Багато гарних віршів вони склали про квіти, про їх красу і чарівність. Отож наступна сторінка « Поетична». Слово надається групі декламаторів.
 ( Учні читають напам’ять вірші  про троянду,  хризонтему, ромашку, конвалію).
5.  Гра «Хто швидше ».  (  Групова робота ).  Вписати у колонки назви квітів до пори року.                           
          1 група                               2 група                              3 група
         Квіти весни                      Квіти літа                          Квіти осені

                    6.   Робота біля дошки.( групова робота).   Записати .  
                                 1.група                               2. група                             3. група

                         Польові   квіти                   Садові квіти                      Декоративні

7.-   .Кожна квітка має свою таємницю життя, свою історію, легенду.
Тож давайте послухаємо групу учнів, які приготували цікаві, фантастичні розповіді про деякі квіти.
(Повідомлення учнів про квіти    від кожної групи).
                     Легенда про троянду. Легенда про ружу.   Легенда  про мальву і півонію.
8. -.Квіти, як і люди, не люблять бути одинокими. Вони часто    групуються в букети, композиції, ікебани.  А що це таке  нам розкажуть учні- дослідники. (  використано тлумачний  словник.
                         Ікебана – букет із неживих квітів
                         Композиція – поєднання різноманітних квітів .
                 9  Учитель: -. Нам потрібно скласти план – схему нашого твору- опису квітки.

                        Схема плану
І. Вступ. Назва квітки, загальне враження.
ІІ.  Основна частина.
  • якого кольору квітка;
  • які в неї пелюстки;
  • яке стебельце;
  • який аромат;
  • яка її історія, цілющі властивості.
ІІІ. Висновок. Чим схвилювала ця квітка?. Чим вразила?
10 . -  Також треба пригадати , що без мовних засобів нам не вдасться гарно описати квітку.  
 «Мозкова атака»
-А які мовні засоби ви знаєте? (Повторення теорії літератури:   епітет, порівняння, метафора... Використання опорної таблиці
11. Заповнити таблицю.  Мовні засоби.
Квітка, пелюстки ..Які?             Аромат.. .Який?                Квітка, що робить?
              12.  Створення асоціативного куща.  Які асоціації у вас виникають із поняттям  « квітка»?
                                                 

                                                                          ?
                                                            - - - - - - - - -  - - -
                                           ?                                                    ?
                                   - - - - - - - - - - - -                        - - - - - - - - - - - -
                                     
                                                ?                                                      ?
                      -  - - - - - - - - - - - - -       квітка    - - - - - - - - - - - - - -
                               ?                                               ?
                       - - - - - - - - - -                          - - - - - - - - - -
                                       ?
                                              - - - - - - - - - - -


(можливі варіанти відповідей -   квітка -  радість,  кохання,
світло,    щастя,   різнобарв’я,   ніжність,  спокій,  диво,  природа...)  
       12 .  Редакційна пошта.  «.Редактори»   Група учнів демонструє виготовлену газету про квіти.   « Квіти- окраса життя». Газета яскрава, багато ілюстрацій із зображенням квітів, записані вислови, вірші про них.
13.   Г ра «Мікрофон».  Розповідь про квітку. (Кожний учень приніс улюблену    квітку і   розповідає,чому саме така квітка   йому    подобається, під час розповіді  використовує схему - таблицю)
14.  Зразок   твору- опису.   Квітка  сонця. (Використання комп’ютара,
« Легенда про соняшник.»)
  ІУ.  Написання учнями твору – опису « Квіти – окраса   людського життя».
               ІІУ.  Домашнє завдання. Повторити  види тропів.



.Конпект уроку компаративного аналізу з української літератури для 5 класу
Тема уроку.  Мандрує світом хитрий Лис.
(урок компаративного аналізу казок  І.Я. Франка «Лис Микита» Й.В.Гете «Рейнеке  Лис»)

Мета уроку:   вчити учнів порівнювати, співставляти,  узагальнювати вивчене, робити висновки; розвиток мислення, уваги, пам’яті  учнів; виховувати почуття справедливості, любові, поваги один до одного.
Обладнання: комп’ютер , мультимедійна дошка, ілюстрації до казок,  роздавальний матеріал.
                                План та хід уроку.
І. Організаційний момент  ( звучить мелодія пісні , вчитель читає вірш.)
 Рано – вранці  сонце прокидається,
 І одразу казка починається.
 Вітерець дмухне, по гайку війне –
 Він у казку нас віднесе.
Все життя ми казочку читаємо,
    Сторінки, як дні, перегортаємо…
     Хоч сто літ мине – казка не засне,
                                        А в дитинство нас  віднесе!
ІІ. Повідомлення теми та мети уроку.
-        Сьогодні ми не тільки поринемо у дитинство, у казку. Перед нами набагато складніше завдання. На сьогоднішньому уроці ми будемо згадувати, порівнювати , узагальнювати. На уроках позакласного читання з української та зарубіжної літератур ви вивчили казки, в яких головним героям є Лис.
Наше завдання : знайти спільне і відмінне у цих казках. Результати досліджень записати у таблицю. Тож приступаємо до плідної праці.
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
1.   Презентація до казки «Рейнеке Лис» ( малюнки до казки розміщую на  переносній дошці) (Додаток №1)
2.   Робота по відтворенню змісту казки «Лис Микита».
-        Зараз ви повинні на декілька хвилин стати режисерами. Перед вами – малюнки до казки «Лис Микита», створіть із них кадри для мультфільму,  які відповідали б змісту  твору. Кожен кадр прокоментуйте.
3.   Запитання до учнів.
-        Назвіть головних героїв  цих казок.
-        У яких країнах жили герої ?
ІV. Робота з таблицею.
Ім’я  головного героя


Де живе головний герой



Його друзі



Його вороги



Основна риса характеру




1.   Гра «Літературне лото»
-         Пригадайте героїв казок і утворіть логічні пари із  запропонованих слів.
Цар  лев                                                  Рейнеке Лис
Кіт Мурлика                                          Король Нобель
Лис Микита                                           Ведмідь Вакерлос
Вовк Неситий                                        Баран Беллін
Ведмідь Бурмило                                  Кіт     Гінце
Борсук Бабай                                         Вовк     Ізегрим
2.   Робота з ілюстраціями до казок
-        Уважно розгляньте ілюстрації до казок, виберіть ті, на  яких зображені однакові події.
3.   Робота над текстом казки «Лис Микита» та ілюстраціями до казки «Рейнеке Лис».
-        Попробуйте  підібрати  уривок із казки «Лис Микита»  до  ілюстрації  із казки «Рейнеке Лис».
-        Який можна зробити висновок ? ( казки мають спільний сюжет)
4.   Гра «Відшукай втрачені слова»
-        У давньому письменстві від старості стерлися деякі слова, вам потрібно відновити втрачені слова.
Прочитайте вірш,  який ви відновите і подумайте чого він нас вчить?
На світі хитрий _________     жив,
                                Він _________ діла творив.
                                Як трапилася йому прикрість,
Він вигадав одразу ___________.
                                І став __________ царя він,
    Хоч і не мав  на це він  ___________.
  І між  ____________  , аби ви знали
                                Живуть __________ шакали.
  Ви з ними ___________- не водіть,
                                Бо можуть зрадити і  вбить.
Слова для довідок: лис, дивнії, хитрість, помічником, права , людьми, фарбовані, дружби.
-        Чого вчить  нас  цей  вірш?
-        У якій із вивчених казок на уроках української літератури  ви зустрічали головного героя Лиса?
5.   Сценка «Зустріч героїв казок» (додаток №2)
-        А ось  до нас у гості самі лиси завітали , послухаємо про що вони поведуть бесіду? 
-        Які риси характеру притаманні головним героям  казок – Лисам?
-        Чи одинакові вони у них?
6. Робота з таблицею ( заповнення графи «Риси характеру»)
V. Підсумок уроку.
-  Пригадавши зміст казок, вчинки героїв, скажіть , будь ласка, головні герої – позитивні чи негативні герої ?
- Кого хотіли  письменники показати в образі лиса?
- Чого вчать нас ці казки?
2. Складання учнями  сенкану, який характеризував би Лиса 
( попередньо учні ознайомлюються із побудовою сенкану :
Сенкан                                            Лис
1 рядок- іменник                                    Хитрий, корисливий.
2 рядок – два прикметники            Глузує, дурить,  вбиває
3 рядок – три дієслова                    Жорстокість
4 рядок – висновок
2. Заключне слово вчителя.
- Ознайомившись із казками, ми переконалися, що обман ніколи не закінчується добром. Ці казки змушують кожного із  нас  поглянути на себе через призму життя героя твору. Який я? Чи чесний зі своїми друзями, батьками, чи хочу бути лідером і щоб усі  працювали на мене? Можливо, вперше у житті вам спало на думку дати оцінку й своїй власній поведінці. Адже як стверджує англійське прислів’я : « Найдовша у світі відстань - відстань від голови до серця». Бажаю вам подолати цю відстань і саме серцем дати відповідь на запитання: якою я зростаю людиною?
VІ . Домашнє завдання
Скласти казку, у якій Лис був би  позитивним головним героєм  
                                                                                                Додаток 1
                                                                                                     
                    Інсценізація до казок І.Франка та  Й.Гете

1.    Допитлива – Я найбільш   допитлива у школі.  Хочу  все знати, усьому оцінку дати.
Я  вичитала, що Іван  Франко бажав чужоземні казки зробити нашими -  українськими.  Я думаю, що це йому вдалося.
2.     Рейнеке Лис – Я Рейнеке Лис. Я найстарший із європейських казкових лисів. Особливо любив мене Гете - німецький письменник.
3.    Допитлива – Може й так.  Хоч ти із Європи, але ти  великий брехун, і всі в лісі,  жалілись на тебе.
4.    Рейнеке Лис – А що я такого особливого і поганого зробив?! Ну, у собаки Вакерлоса  забрав останній  кусок ковбаси, а ще вбив зайця Лямпа, заїв  курочку.
5.    Допитлива – І це ти вважаєш  добре і по правді? Як на мене , то у тебе стільки правди, як у решеті води. Ти дуже подібний на нашого Лиса Микиту і Фарбованого лиса із казок  Франка.
Ого, не вірю своїм очам. Ось казкові  лиси перед нами!
6.    Рейнеке Лис -  Ваші лиси теж негарно поступали, звірям жити не давали. Були зухвалі і лицемірні. Як і я , ніколи й нікому не були вірні.
7.    Лис Микита -  Я – Лис Микита, люблю жити гарно, сито. ЩО ж я такого зробив? Ну Бурмила в колоду зловив, декого обманув, декого задушив, бо ж він сам того просив.
8.     Фарбований Лис – я потверджу – це мій брат – дрібним звірам, птахам – він не сват. Цей Микита – найстрашніший, найспритніший з усіх лисів наймудріший.
9.    Допитлива – Але ж про  таких кажуть : дивиться лисицею, а думає вовком.
10.                      Лис Микита – Але мені те все на добре виходило. Цар звірів Лев зробив мене своїм найближчим помічником, я йому допомагав лісним царством керував . Доводилося і грабувати.
11.                      Фарбований Лис – то в тебе було багате і сите  життя.
12.                      Допитлива – Погані твої вчинки. Всі звірі на тебе скаржились.  Ти підступний і зрадливий. А брехливий -  ой- йой, йой! Згадай тільки, як ти про скарб брехав, навіть оком не моргнув. Сам не знав що казав.
13.                      Фарбований Лис -  мені, як треба користь мати, то не жаль що хоч казати: що  я чесний, побожний, вірний, лагідний, покірний.
14.                       Допитлива – Досить, досить. Вмієш гарно говорити. У тебе справді янгольський голосок, та чортова думка. Але  бреши, та знай міру.
15.                       Фарбований Лис.  І справді, так задер носа, що й кочергою не дістанеш. Брешеш , як язиком чешеш.
16.                      Рейнеке Лис -  От, от, про таких , як ми  , вся Європа знає, і до трону вже нас  не пускає.
17.                      Допитлива – Бо погана та держава, де брехунам та дурням честь і слава.
18.                      Фарбований Лис – Я хоч теж хитрий-прехитрий, але моє життя гірше за їхнє. І стрільці мене гонили , і собаки ловили, і в смердючій бочці з фарбою сидів я.
19.                      Рейнеке Лис – Уявляю, який ти був! Ні пава, ні ґава!
20.                      Фарбований Лис – Е, там, як топишся, то й за бритву вхопишся. Ну вмирав я зі страху, як сидів у бочці.  Я  сам перелякався свого виду! Я із жахукачався в бур’янах, не знав , що робити.
21.                      Лис Микита – А ти ж хвалився: я – спритний, я – сміливий, Святий Миколай  мене виліпив з небесної глини! Фе-е-е, ти і тепер смердиш фарбою.
22.                      Фарбований Лис -  І що  з того. Але ж я  хитро ошукав всіх . Я ж став царем усіх звірів, мені всі поклонялися, всі мене слухали. А скільки в мене було підлабузників, які хабарі мені носили! Ото було райське життя.
23.                      Рейнеке Лис – Так- так.  Раз обпечешся, другий остережешся. Ти жив, як у Бога за дверими!
Ха-ха-ха! Але  попався, тебе розкусили. А що,  було каяття, та не було вороття.
24.                      Допитлива -  Який ти не був мудрий і хитрий, але пропав, к камінь у воді. Лишилась по тобі лише приказка : пізнався на нім  , як на фарбованім лисі.
25.                      Рейнеке Лис – Дивлюсь на нас і гордість розпирає : які ми хитрі, які ми мудрі,  які спритні.
26.                      Допитлива  -   Не хвалися, не хвалися. Запам’ятай : два хитрих мудрого не переважать, і не робіть комусь, що собі не миле.
27.                      Всі разом лиси – Але про нас знають і великі, і малі.
28.                      Допитлива -  знають, і роблять висновки: добре ім’я – найкраще багатство. Якби нам довелося до влади обирати таких, як ви : брехунів, здирщиків, злодіїв, шахраїв – ми б сказали усім : «Ой, не вірте таким людям, з ними тільки лихо буде!»

Конспект уроку компаративного аналізу  з української літератури у 10 класі

Тема уроку: Вічні сторінки трагічних історій про кохання. Компаративний аналіз повісті М.Коцюбинського «Тіні забутих предків» та трагедії Шекспіра «Ромео та Джульєтта».
Мета уроку:  навчитися робити компаративний аналіз творів української літератури та зарубіжної літератури; удосконалити вміння аналізувати твори, а саме визначати жанр твору, композицію, характеризувати головних героїв; продовжувати формувати комунікативні навички в роботі малої групи;  підбирати інформацію з різних джерел та оформлювати у вигляді комп’ютерної презентації; вміти доводити свою точку зору, добираючи потрібні аргументи; розуміти, що справжнє кохання існує, це почуття треба цінувати та поважати.
Обладнання: комп’ютер, ілюстрації, картки для оцінювання, музичне оформлення.
Тип уроку: урок компаративного аналізу
План та хід уроку
І.Організаційний момент
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
-  Добрий день, шановні дослідники , так саме дослідники, тому що ми сьогодні будемо і досліджувати, і порівнювати, і робити висновки - одним словом будемо робити компаративний аналіз двох творів: повісті «Тіні забутих предків» та трагедії «Ромео та Джульєтти»
Тема нашого уроку: Вічні сторінки трагічних історій про кохання. Епіграфом до уроку будуть слугувати слова П. Тичини: «Десь на дні мого серця заплела дивну казку любов…». Запишіть, будь ласка, тему уроку у зошити.
-Але перед тим, як ми почнемо здобувати знання пропоную прослухати поетичну хвилинку, яку приготувала  для нас Жох Тетяна   «Вона прийшла непрохана й неждана»
Вона прийшла непрохана й неждана,
І я її зустріти не зумів .
Вона до мене виплила з туману
Моїх юнацьких несміливих снів.
Вона прийшла, заквітчана і мила,
І руки лагідно до мене простягла,
І так чарівно кликала, манила,
Такою ніжною і доброю була.
І я не чув, як жайвір  в небі тане,
Кого остерігає з висоти…
Прийшла любов непрохана й неждана –
 Ну як мені за нею не піти?
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
Для того, щоб зробити компаративний аналіз творів ми повинні пригадати їх зміст, пропоную подивитися презентацію Христини Грохольської та Марії Гамар.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
1. Робота у зошиті.
Ну що ж, я думаю, що ви пригадали зміст творів, продовжуємо здобувати знання. Відкрийте зошити. Запишіть визначення що таке компаративний аналіз - це порівняння творів,які належать до однієї або різних літературних епох, та знаходження у творах відповідностей і відмінностей.
2. Робота у малих групах
Є така китайська мудрість: Скажи мені, і я забуду. Покажи мені, і я запам’ятаю.  Дай можливість діяти, і я навчуся! Ось зараз саме ви і будете діяти, але діяти ви будете у групах. 1 група - спробує знайти відповідності і відмінності і історії створення цих двох творів
 2 група - порівнює сюжетні колізії повісті та трагедії.
3  група - досліджує композицію, жанр твору та мову, якою написані обидва твори.
4група -  спробує дослідити характери головних героїв Івана та Марічки, Ромео та Джульєтти. Не забувайте, що через7 хвилин, ви повинні чітко довести свою думку.
-  Після всього прослуханого, скажіть, чим схожі, а чим різняться твори?  Результати дослідження запишемо у таблицю.

 В.Шекспір «Ромео і Джульєтта»
М.Коцюбинський «Тіні забутих предків»
                                                              Спільне

Тема творів



Історія створення



Мова твору



Місце дії



Дійові особи



Звичаї, традиції, обряди



Вік героїнь



Юні закохані



Релігійність сімей



Жертви ворожнечі


                                                           Відмінне

Жанр



 Композиція



Соціальний стан



Таланти героїв



Смерть героїв


3. Відпочинок.
 Закрийте очі. Уявіть, що ви знаходитись далеко від школи, вас оточує природа. Легенький вітерець тріпоче ваше волосся. Ласкаве сонечко торкається теплим промінням вашого обличчя. Навколо все ніби шепоче. Вам тепло, ви відчуваєте спокій, вас огортає відчуття щастя. Відкриваємо очі. І продовжуємо працювати далі.

4. Дискусія на тему «Чи може кохання в ранньому віці принести щастя людині» . Що ж ми з’ясували, що саме головне, що об’єднує ці твори це непідробне кохання, яке на жаль закінчується трагічно. Кохання перебільшує. В цьому його сила - і його слабкість, джерело його ілюзій і розчарувань, так говорив Реньє
-          А зараз послухайте старовинну притчу.
- Куди йде кохання? - запитало маленьке щастя у свого батька.
- Воно вмирає, - відповів батько. Люди, синку, не бережуть те, що мають. Просто не уміють кохати! Маленьке щастя задумалося: Ось виросту великим і стану допомагати людям! Йшли роки. Щастя підросло і стало великим. Воно пам'ятало про свою обіцянку і намагалося допомагати людям, але люди його не чули. І поступово Щастя з великого стало перетворюватися на маленьке і чахле. Щастя злякалося , і відправилося в далеку дорогу, аби знайти ліки від своєї недуги. Ось одного разу у дорозі зустріло Щастя дряхлу стару жінку, всю в лахмітті, босу та з палицею. Кинулося щастя до неї, допомогло сісти. . Трохи відпочивши, мандрівниця розповіла Щастю свою історію:
- Образливо, коли тебе вважають таким дряхлим, адже я таке ще молоде, і звуть мене Кохання!
- Так це ти Кохання?! - здивувалося Щастя . -  Але мені говорили, що Кохання це найпрекрасніше з того, що є на світі!
Кохання уважно поглянула на нього і запитала:- А тебе як звуть?
- Щастя.
- От як? Мені теж говорили, що Щастя має бути прекрасним. І з цими словами воно дістала зі свого лахміття дзеркало. Щастя, поглянувши на своє віддзеркалення, голосно заплакало. Кохання підсіло до нього і ніжно обійняла рукою.
- Що ж з нами зробили ці злі люди і доля? - схлипувало Щастя.
- Нічого, - говорило Кохання, - Якщо ми будемо разом і станемо піклуватися один про одного, то швидко станемо молодими і прекрасними. Так Кохання і Щастя домовилися - ніколи не розлучатися. З  тих пір, якщо з чийогось життя йде Кохання, разом з ним йде і Щастя, порізно їх не буває. А люди до цих пір зрозуміти цього не можуть.
 5. Для всього світу стати відомі своєю любов’ю подружні пари . Зараз я пропоную вам наступне завдання:
-  Знайдіть і поєднайте половинки сердець відомих закоханих, вірних один одному  людей.
(звучить  пісня  у виконанні Білоножків)
Адам – Єва
Ромео -  Джульєтта
Леді Діана – Принц Чарльз
 Наполеон  - Жозефіна
Тетяна – Онєгін
Наталка  -  Петро
Ярославна – князь Ігор
Мавка – Лукаш
Людмила – Руслан
6. Інсценізація про кохання  (додаток 1)
V. Підсумок уроку
Кохання  - вічне почуття у всіх народів і у всі часи. І якою б мовою про нього говорили, всім і всюди воно буде зрозумілим, тому що торкається воно найтонших струн людської душі . Тож кохайте і будьте коханими, нехай ніколи не покидають  вас Кохання і Щастя , як про це сказано у притчі.
VI. Рефлексія.
-          Що сподобалося під час уроку?
-          Чого навчились на уроці?
-          Що найбільше запам’яталось?
VII. Домашнє завдання.
Домашнє  завдання на вибір: або взяти інтерв’ю у батьків на тему:
« Справжнє кохання, яке воно ?», або дібрати вірші про кохання.



Система уроків з української мови для 5 класу


 Розділ «Будова  слова» ( 6 годин)

Очікувані результати:
учень повинен знати, з яких значущих частин складаються слова; розрізняти форми слова і спільнокореневі слова; розбирати слова за будовою.


Урок № 1.
 Будова слова. Спільнокореневі слова і форми слова. Основа слова і закінчення змінних слів
Урок № 2
Корінь – головна значуща частина слова
Урок № 3
Суфікс, префікс і закінчення – значущі частини слова
Урок № 4
Морфемний розбір слів. Тренувальні вправи
Урок № 5
 Написання  префіксів пре-, при-, прі-
Урок № 6
Тематичне оцінювання знань. Тести






Розділ Будова  слова                                                    Урок №1
Тема уроку: Будова слова і форми слова.  Основа слова, закінчення  змінних слів
Мета уроку: поглибити знання учнів про основу слова й закінчення слова, утворювати різні форми слова, формувати вміння добирати спільнокореневі слова, удосконалювати вміння застосовувати на практиці теоретичні знання, навички роботи з підручником; розвивати увагу, логічне мислення; виховувати старанність, працьовитість
Тип уроку: урок засвоєння нового матеріалу
Обладнання:таблиця ”Будова слова і форми слова ”, завдання на карточках для роботи в групах

Хід уроку
І . Повідомлення теми та мети уроку. Мотивація навчання
Слово вчителя
Із розділу Будова слова» ви дізнаєтеся, з яких значущих частин  складаються слова; навчитеся розрізняти форми слова і спільнокореневі слова; розбирати слова за будовою.
ІІ. Визначення емоційної готовності учнів до уроку
Перед вами лежать символічні голуби – птахи миру і злагоди. Напишіть  своєму сусідові по парті побажання щодо нашого уроку.
Гра «Мікрофон»
Передаючи мікрофон з рук у руки, висловіть свої побажання сусідові по парті  (відповіді учнів)
ІІІ. Підготовка  до сприйняття нового матеріалу
Робота з підручником. Виконання вправи 535.
ІV. Ознайомлення з новим матеріалом, його осмислення
1.Пояснення  вчителем нового матеріалу на основі таблиці.

Слово
змінне
 

основа + закінчення
 





префікс ± корінь ± суфікс
незмінне
 




префікс ± корінь ± суфікс

Основа – частина слова без закінчення, виражає лексичне значення слова.
Закінчення  - змінна частина слова, яка виражає його граматичне значення ( рід, число, відмінок,час тощо ) і служить для зв’язку слів у словосполученні і реченні.
Прочитайте вірш, визначте відмінок, число, рід  виділених слів. Які ще форми мають ці слова?
Білі мухи налетіли –
Все подвір’я стало біле,
Не злічити білих мух,
Що летять неначе  пух.
         (М . Рильський)
Кожне змінюване слово має систему властивих йому форм: береза, берези, березі та ін. Форми слова найчастіше виражаються лише закінченнями, рідше поєднанням закінчення і  службового слова чи суфікса або префікса. Наприклад: на даху, буду писати, хотів зробити.
Таким чином, форма слова становить єдність граматичних значень і способів їх вираження. Цю форму слова називають граматичною.

Спільнокореневі слова – це слова зі спільним коренем, але з різним лексичним значенням. Спільнокореневі слова можуть належати як до однієї, так і до різних частин мови. Вони відрізняються не лише закінченням, а й префіксами, суфіксами. Наприклад, високий, вись, височіти , високо.
2. Робота з підручником.(Колективне опрацювання теоретичного матеріалу).
V. Виконання вправ на застосування і закріплення знань, формування вмінь і навичок
1. Робота біля дошки.
- Запишіть форми слів, виділіть закінчення й основу. Поясніть, що виражають закінчення слова і його основа.
а) Ромашка, ромашки, ромашці, ромашкою, на ромашках.
б) Свіжий, свіжі, свіжим, свіжими, у свіжому.
2. Робота з підручником. Виконання вправи 533.
3. Самодиктант.
- Доберіть і запишіть 5  слів із нульовим закінченням.
4. Розподільний диктант.
- Запишіть змінювані слова у ліву колонку зошита, а незмінювані – у праву.
Тополя, гарно, жито, хліб, смачно, мальва, міледі, купе, ряст, ставок, мало, чудово, чорнобривці, надійно.
5. Робота в групах.
-         Доберіть  до поданих слів споріднені слова (І група)
-         Утворіть від поданих слів їх форми (ІІ група)
Сад, квітка, мова, казка, ліс.
6. Гра П’ятий зайвий ”
-          У кожній групі знайдіть слова, які не належать до спільнокореневих.
1. Будівля,будувати, будильник, будова, будинок.
2. Підводний, водолаз, підвода, вода, водяний.
3. Гірський, міжгір’я, гора, погоріле, гірка.
4. Нічний, нічого, нічка, вночі, ночівля.


7. Мозковий штурм
-         Розподіліть слова так, щоб у кожній групі були слова одного кореня.
1. Завод, водиця, водій, заводчик, поводитися,водник, обезводнити, водойма, провідник,  підводний, переводити, безводдя, водити.
2. Ніс, носовий,носилки, приніс, носик, ноша, перенісся,  переносити, носоріг, носище.
3. Правий, правити, управління, справа, правитель, правіше, справити, праворуч.
VІ. Підсумок уроку
Вправа Незакінчене речення.
1. Усі слова поділяються на ...
2. Закінчення  мають ...
3. Нульовим називається закінчення ...
4. До основи слова входить ...
VІІ. Домашнє завдання
1.Опрацювати теоретичний матеріал  на с. 254; виконати вправу 544.



Розділ Будова  слова                                                    Урок № 2
Тема . Корінь – головна значуща частина слова
Мета :поглибити знання учнів про корінь як значущу частину слова ; формувати вміння добирати спільнокореневі слова ; розвивати увагу ,логічне мислення, удосконалювати навички  застосовувати на практиці теоретичні знання ; виховувати в учнів любов до рідної природи
Тип уроку: урок засвоєння нового матеріалу
Обладнання:

Хід уроку
Вступне слово вчителя
День добрий ,друзі ! Ще один урок
До нас прийшов за розкладом сьогодні.
Отож давайте зробимо ще крок ,
Щоб знов пірнуть у мовну цю безодню.
І. Перевірка домашнього завдання
а) фронтальна перевірка вправи 544;
б) індивідуальна робота на карточках.
Картка № 1
Завдання: виписати із поданих речень слова з нульовим закінченням.
1. Ліс узимку, мов старезний кожух. (Нар. Творчість)
2. Буде нестерпно довго зимова тягнутися пряжа. ( В. Терен) 
3. Стояли сосни в білім кімоно. ( Л. Костенко )
Картка № 2
Завдання: утворити форми слова до поданих слів; записати спільнокореневі слова  до  слова  весна.
Весна, легенда, батько,земля, заповіт, переказ, замок, дерево, калина.
ІІ. Підготовка до сприйняття нового  матеріалу
Навчальне аудіювання
-         Уважно прослухайте текст. У процесі слухання випишіть із тексту  спільнокореневі слова  до слова гарбуз (ставлячи їх у формі називного відмінка однини).
                       Ходить гарбуз по городу
Малим я думав, що гарбузи – рослини тільки українські, наші. Лише згодом я дізнався, що ростуть вони у багатьох країнах. Вони усюди свої.
На  повзучих гарбузових стеблах – батогах іноді виростають такі гарбузяки й гарбузища, що лише одного такого пана доводиться у двір везти возом. А маленькі у нас так гарно звуться: гарбузеня, гарбузенятко, наче діти, чи й просто: гарбузець – молодець.
«Ходить гарбуз по городу, питається свого роду»,- вчили ми малими у школі  і вірили, що наші гарбузи теж ходять, як ніхто  не бачить, городами один до одного в гості. А то й на хату видереться який – небудь меткий гарбузяка.
Одне слово, гарбузи у нас були повсюди. Гарбузова каша з пшоном і молоком була для нас, дітей,звичайною їжею. А печений гарбуз – смакота!
В далекій Америці щороку відбуваються гарбузячі фестини і конкурси на найкращий гарбуз.
Післятекстове завдання
1.     У виписаних спільнокореневих словах визначити й виділити корінь.
2.     Поміркувати: виписані слова мають одне й те саме чи різні лексичні значення?
ІІІ. Повідомлення теми й мети уроку. Мотивація навчання
ІV. Ознайомлення з новим матеріалом, його осмислення
1.     Робота з підручником . Вправа 541
Корінь – головна значуща частина слова, яка містить у собі спільне лексичне значення споріднених слів.
Море, морський, примор’я, морячка
V. Формування вмінь і навичок
1. Попереджувальний  диктант.
Визначити спільнокореневі слова та форми одного слова.
Волошкове літо і волошкова осінь відцвіли під волошковим небом, мабуть, волошкова буде й зима. Блискавки відблискотіли, відгриміли і громи. Нема у світі нічого страшнішого за нелюдяних людей.
Творче завдання
Дібрати спільнокореневі слова до слів: небо, радість, читати. Ввести їх у речення.
Розподільчий диктант
Спільнокореневі слова і різні форми одного слова записати у дві колонки.У спільнокореневих словах  виділити корінь.
Високий, високі, висота, високим, вись, височина, висока , височіє.
     Робота з підручником
Виконання вправи 543, 545 ( письмово)
Завдання «Виділи мене»
Визначити спільнокореневі слова, виділити в них корені.
Прилетіли сніговиці з краю снігурів, в’яжуть білі рукавиці для сніговиків. Лютий лютує, а весні дорогу готує. Коли квітень з водою, то травень з травою.
VІ.  Підсумок уроку.
Вправа « Мікрофон»
-         Про що ви дізналися на сьогоднішньому уроці?
-         Продовжіть вислів. Корінь – це ...
-         Які слова називаються спільнокореневими? наведіть приклади.
VІІ. Домашнє завдання
Прослухування лінгвістичної казки «Казковий замок»
додаток № 1
Післятекстове завдання
Допоможіть написати запрошення родичам – спільнокореневим словам, але спочатку «замініть одяг» (форми) поданих слів: земля, вода, життя.



Розділ Будова  слова                                                    Урок № 3
Тема . Суфікс, префікс, закінчення – значущі частини слова.
Мета: поглибити знання учнів про значущі частини слова, формувати вміння розбирати слова за будовою, визначати значення і відтінки значень, що їх  надають словами префіксами і суфіксами; розвивати увагу, логічне мислення; виховувати любов до праці, старанність.
Тип уроку: комбінований
Обладнання:
Хід уроку
І. Перевірка домашнього завдання
а) перевірка написаних учнями запрошень родичам – спільнокореневим словам;
б) індивідуальна робота на картках
Картка № 1
Визначити спільнокореневі слова й різні форми одного слова.
1.     Дзвін передзвонює дзвін. Дзвонам так гарно і терпко.
2.     Квітка зветься та підсніжник, бо з-під снігу проростає.
3.     Від доброго кореня добрий одкорінок.
Картка №2
Переписати, вставляючи пропущені літери. Визначити спільнокореневі слова. Виділити  в них корені.
І хоч січ..нь січе, мені за пл..чем журавлі журавлять. В з..лене Журавне л..тять журавлі, а лебеді – у Л..бедин. Л..с не спить, не спить  л..сиця, й л..сеняткові не спит..ся.
Картка  № 3
До поданих слів дібрати по кілька спільнокореневих слів, записати їх. Виділити корені.
Переказати, начитаність,оповідач, очисний, рибонька, хитрощі.
З двома-трьома спільнокореневими словами  скласти й записати речення.


ІІ. Підготовка до сприймання  нового матеріалу. (Текст спроектований на дошку)
Прочитайте текст. Спишіть виділені слова, виділіть у них корені, доберіть до них споріднені слова.
Квіти синіють над синім струмком. Місяць серпень жито жав, срібний серпик поламав. Березень  березовим віником зиму вимітає, а від березових дощів земля квітне.
Із початкових класів вам відомо, що слово складається із певних елементів: коренів, префіксів, суфіксів, закінчень. Найголовнішим серед них є корінь, бо він – носій основного значення слова. Без кореня слів не буває.
Префікси, суфікси,закінчення охоче підкоряються кореневі , але можуть суттєво впливати на нього. Суфікси, наприклад, приєднуючись до кореня, вказують до якої частини мови належатиме утворене слово. Коли  у слові суфікс -ну-, то слово належить до дієслова (блиснути, гримнути, грюкнути, стукнути), коли -нн-, зростає клас іменників (доглядання, дослідження, зарубцювання), якщо -ов-, збільшується кількість прикметників (діловий, казковий, світанковий).
І це ще не все, на що здатні суфікси. Вони наділяють слово багатьма іншими значеннями: особи ( гля-дач), предмета (руб-а-н-ок), маленької істоти (тигр-ен-я , багатократної дії (стук-от-і-ти), недостатньо виявленої ознаки (син-юват-ий).
ІІІ. Ознайомлення з новим матеріалом, його осмислення.
Пояснення вчителя
Термін суфікс походить з латинської мови  (sufixus – підставлений, підкріплений ззаду). Суфікси використовуються для творення слів (сад, садок), творення нових форм тих самих слів (веселий – веселіший). Суфіксом неозначеної форми дієслова є –ти. Значуща частина –ся є постфіксом.
Префікс – значуща частина слова, що стоїть перед коренем і служить для творення нових слів та форм слова (вищий – найвищий)
Робота з підручником
Опрацювання теоретичного матеріалу (с.257)
Вправа 549 (письмово)
Графічний диктант
Складіть схеми слів
Радісний, записка, близенько, лісочок.
Диктант з коментуванням
Вказані вчителем слова розібрати за будовою. Яких значень надають їм суфікси?
Вітерець не віє вже тепленько. І високо понад лан злинув хитрий  вітрюган. На крилечках, вітрику, полети! В кущах вітрище свище, гуляє морозище. Вибіг вітер із-за лісу, крикнув громові: «Гульвісо!»
Пояснювальний диктант
Вставте пропущені букви .Поясніть написання слів з префіксами.
У темнім лісі, за горами, з..бравсь усякий звір. Буйно ро..рослись трави й кущі, потемнішало листя на деревах. Захід  ..гасає, мов скалка червона,- і наостанку в Дніпро загляда. Це все –мій рідний край з бе..межними полями, земля моїх батьків.
Гра «Вибери мене»
До поданих слів додати потрібний префікс ( з-(зі-), с-, роз-, без -).
Бити, писати, грамотний, захисний, казати, в’язати, бігати, совісний, відповідальний, жалісний, сипати, копати, кинути.
ІV. Підсумок уроку
-         Яка роль суфіксів і префіксів у словах ?
-         Що  означає розібрати слово  за будовою ?
V. Домашнє завдання
1. Вивчити теоретичний матеріал;
2. Записати слова, які б відповідали поданим схемам.


Розділ Будова  слова                                                    Урок № 4
Тема . Морфемний розбір слів. Тренувальні вправи.
Мета: узагальнити знання учнів про значущі частини слова; вдосконалювати вміння розбирати слова за будовою; розвивати логічне мислення та усне мовлення учнів; виховувати любов до мови як головного засобу спілкування людей.
Тип уроку. Узагальнення та систематизація вивченого.
Обладнання:
Форма проведення: урок – подорож
Хід уроку
І.  Бліц – опитування (Інтерактивна гра «Мікрофон»)
- З яких значущих частин складається слово?
- На які дві групи поділяються  усі слова?
- Яке значення містить у собі основа слова?,  закінчення?
- Яка різниця між спільнокореневим словом і формою слова?
- Яка роль суфіксів і префіксів  у словах?
- Що називається префіксом, суфіксом?
- Який порядок морфемного розбору?
ІІ. Вступне слово вчителя. Бесіда з учнями.
-         Чи любите ви подорожувати?
-         Які асоціації у вас виникають, коли йдеться про подорож, екскурсію, мандрівку?
(Асоціативний ланцюжок)
Сьогодні подорож незвичайна. Ми відвідаємо квітучу галявину, на якій ростуть запашні квіти. У цьому нам допоможуть невтомні трудівниці.
Бджілка весело літає, квітам вічка розтуляє, каже: «Годі,  спати! Я прийшла медок збирати». Тож ми до праці приступаймо і знання свої збираймо.
Дівчинка у костюмі бджілки роздає з кошика завдання. На корковій дошці прикріплені квіти. Після кожного виконаного завдання на квітку прикріплюємо бджілку. Діти поділені на 2 групи:Перший вулик - Працьовиті бджоли, Другий вулик - Умілі трудівниці.
ІІІ. Виявлення практичних навичок учнів.
1.     Словниковий диктант
Записані слова розібрати за будовою.
Переспів, середній,передплатник,утеплений, напірник, наново, дов’язати, заповнити, згори, сповна.
2.     Графічний диктант
Пришкільний –
Подорожник –
Лісок –
Садівник –
3.     Конструювання слів за схемами
До поданих схем дібрати слова – відповідники
(тінь)
(солі)
(припічок)
4.     Творча робота. «Працює уява»
( Учням  пропонується описати , якою вони бачать в уяві лісову галявину , берег річки ,узбережжя моря ) . Розібрати слова за будовою .
5.     Гра « Прочитай»
За допомогою опорно-зорової картки учням пропонується побудувати нові слова, додаючи до кореня значущі частини слова.
-ина , -ян- ,за – іти
- ик , - ати , ви – ати
6. Гра «Сходинки слів»
Заповнити сходинки, утворюючи нові слова
7. Розібрати слова за будовою.
Задніпровський, передосінній, черезплічник,навушник, беззмістовний, післягрозовий, прочитати.

V. Підсумок уроку
-         Чи цікавою була подорож?
-         Що вам найбільше подобалось у ній?
-         Чого ви навчилися на уроці?
V. Домашнє завдання
Виконати завдання вправи 551 на с. 258 .


Розділ Будова  слова                                                    Урок № 5
Тема: Написання префіксів пре-, при-, прі-
Мета: пояснити особливості вимови і правила написання префіксів, формувати вміння визначати в словах  орфограму  «літери е-и у префіксах пре-, при-», обґрунтовувати написання відповідними правилами, вміння правильно писати слова з префіксами прі-; удосконалювати орфоепічні й орфографічні навички, розвивати увагу, мислення, пам’ять; виховувати любов до рідного слова, мови
Тип уроку: урок засвоєння нового матеріалу
Обладнання: таблиця  «Написання префіксів пре-, при-, при-
Хід уроку
І. Перевірка домашнього завдання
а) фронтальна перевірка вправи 551;
б) Тести.
1) Частина слова без закінчення – це:


а) корінь;
б) основа;
в ) префікс;
г) суфікс.


2) Основа виражає :


а) лексичне значення слова;
б) граматичне значення слова;
в) надає нового значення


3) Із зміною закінчення змінюється :


а) лексичне значення слова;
б) граматичне значення слова;
в) надає нового значення


4) Крім кореня, до основи можуть входити:


а) закінчення;
б) префікси;
в) суфікси;
г) префікси і суфікси



5) Спільнокореневі слова – це:


а) слова зі спільним коренем, але різним лексичним значенням;
б) слова однієї й тієї ж частини мови;
в) одне й те ж слово з різними закінченнями


ІІ . Підготовка до сприймання нового матеріалу
Робота з підручником. Вправа 577.
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчання
ІV. Ознайомлення з новим матеріалом, його осмислення
Опрацювання таблиці «Написання префіксів пре-, при-, прі-»
Значення префікса
Приклади
Пре- завжди означає збільшену ознаку
Премудрий, пресильний, пречудовий, превисокий
При- наближення, приєднання; неповноту дії або ознаки
Прилетіти, приміський, причинити, присолений

Префікс прі- вживається тільки в трьох словах: прірва, прізвище, прізвисько

Робота з підручником
Опрацювання теоретичного матеріалу ( с. 268)
V. Застосування і закріплення знань
1. Розподільчий диктант
Слова з префіксами пре- та при- записати  у дві колонки
Присолити, пресолодкий, приручити, пригорнути, прегарячий, пресмачний, премило, предорого, притулити, прещирий, прилягти.
2. Словниковий диктант
Приписати, прекорисний, прихопити, прикордонник, прелагідний, пречистий, премирний, приморський, Придніпров’я, Приуралля.
3. Самодиктант
Записати слова, які пишуться з префіксами прі-


4. Пояснювальний  диктант
Дерево саджати - життя прикрашати. До чужого рота не приставиш ворота. Голод – найкраща приправа. Не вір собаці, що примовк.
5. Ситуативне моделювання. Робота в парах
Спроектований через кодоскоп уривок записати діалогом, розставити розділові знаки. Позначити в словах вивчені орфограми.
Ластівочко сизокрила звідкіля ти прилетіла? Прилетіла я порану із-за моря-океану. Що ти діткам принесла? Сонця, ласки і тепла.
VI. Підсумок уроку. Бесіда
-         Як вимовляються префікси пре-, при- відповідно до правил орфоепії?
-         Чим зумовлена відмінність у правописі префіксів пре-, при-?
-         У яких словах пишеться префікс прі?
VII. Домашнє завдання
§38. Вправа 580, 584


Розділ Будова  слова                                                    Урок № 6
Тема .Контрольна робота  із теми Будова слова. Тести
Мета: з’ясувати рівень засвоєння знань щодо вивченої теми, сформованості мовних умінь і навичок щодо їх застосування відповідно до конкретних випадків на практиці, формувати навички самостійної роботи, розвивати логічне мислення, орфографічну й пунктуаційну пильність і грамотність, пам’ять, увагу.
Тип уроку: урок перевірки й обліку здобутих знань,умінь і навичок.
Хід уроку
І. Повідомлення теми і мети уроку.
ІІ. Робота учнів над тестами.
ІІІ. Відповіді вчителя на запитання учнів (після того як зошити здано)
ІV. Підсумок уроку.


Тести
1. Лексичне значення слова містить:
А  основа слова;
Б  закінчення слова;
В  префікс;
2. Граматичне значення слова містить:
А  основа слова ;
Б  закінчення слова ;
В  корінь слова ;
3. Корінь слова - це ..
А  змінна значуща частина слова, що виражає граматичне значення слова;
Б  частина слова без закінчення;
В  головна значуща частина ,що містить спільне значення споріднених слів;
4. Позначте рядок, у якому всі слова – спільнокореневі
А носити, принести, безносий, занесений;
Б  водити, приводити, вода, заводний;
В  вкусити, куснути, прикушений, прикус;
5. Позначте рядок, подані слова у  якому не є спільнокореневими:
А  земельний, землемір, земляк, земелька;
Б  кільце, кільцевий, кількісний, кільчастий;
В  чистота, пречистий, нечисть, чистити.
6. Слова радість –радісний  це:
А  різні форми  одного слова;
Б  спільнокореневі слова;
В  синоніми;
7. Позначте рядок у  якому  подано спільнокореневі антоніми:
А  чужина – батьківщина;
Б  честь – безчестя;
В  юність – старість;
8. Позначте рядок, у якому слова мають нульове закінчення:
А  голуб, радість, збори, восьмий;
Б  день, воля, зріст, вождь;
В  лис, звіт, кисіль , гамір;
9. Позначте  рядок, у якому  всі слова  не мають закінчення:
А  поні, швидко, учора, блиск;
Б  таксі, щиро, бокс, відважно;
В  леді, міксер, відважно, шоу;
10. У словах читати, писати значуща частина ти – це:
А  закінчення;
Б  префікс;
В  суфікс;
11. Позначити рядок, у якому всі слова пишуться з префіксом с-:
А  (з-,с-)повісити, (з-,с-)ходити, (з-,с-)печений;
Б  (з-,с-)попелити, (з-,с-)чіпляти,  (з-,с-)топтати;
В  (з-,с-)пробувати, (з-,с-)тислий, (з-,с-)чорніти;
12. Префікс при- надає словам значення:
А  збільшеної ознаки;
Б  наближення або приєднання;
В  пестливості або зменшеності;


 Додаток  №1
Лінгвістична казка
Казковий замок
         Жили – були собі слова. Вони змінювалися, росли як дерева. З кожним роком слів ставало все більше і більше. І от виріс пишний сад. Коли
слова–дерева гойдалися від вітру, вони звучали, нагадували чарівний спів солов’я.   Стали люди називати милозвучну мову солов’їною.
         Добре жилося словам: вони дружили, допомагали один одному. Вирішили слова побудувати величезний Замок дружби слів. На будівництві трудилися усі часточки слів: і корені, і суфікси, і префікси, і закінчення. Корені слів споруджували стіни, суфікси робили вікна, двері, а закінчення вилізали на дах будинку, щоб покрити його червоною черепицею. Префікси подавали цеглу мулярам - кореням. Дружно працювали слова. Пройшли на допомогу своїм родичам спільнокореневі слова.
         Здавна на Україну закріпився хороший звичай: збиратися на будівництво нового будинку усім товариством, селом. Цей звичай називається толокою.
Ось і готовий замок. У ньому будуть жити слова, які приносять людям радість.

         Слова вирішили зробити новосілля і запросили в гості своїх родичів.

1 коментар: