субота, 13 грудня 2014 р.

правовиховна робота в школі


Опис системи
правоосвітньої  та
правовиховної роботи
Гусаківського НВК






                                                               








                                                          
Сьогодні кожний свідомий громадянин нашої держави розуміє, що для розбудови правової, демократичної держави в Україні важливим є формування високого рівня правосвідомості та правової культури громадян.
      Великого значення у зв’язку з цим набуває правове виховання та правова освіта молоді, адже без глибоких знань права розвиток суспільства неможливий.
      Під профілактикою правопорушень ми розуміємо систему соціально-правових , педагогічних та інших мір, спрямованих на виявлення і усунення причин та умов, що сприяють правопорушенням і антигромадським діям, у сукупності з індивідуально-профілактичною роботою. І ,звичайно, завжди буває гірко, коли раптом бачиш, як деякі молоді люди, не розуміючи себе, забувши про людську  гідність, стають на шлях правопорушень та злочинів. Ми,педагоги, батьки вкрай занепокоєні тією кризовою ситуацією щодо стану злочинності та правопорушень, яка склалася в учнівському середовищі.
       Ось чому потрібно об’єднати зусилля ,щоб усім разом допомогти молодим  людям соціалізуватися, адаптуватися в житті. Від того, наскільки ми надамо їм допомогу в отриманні освіти та роботи, можливості в якісних умовах створити сім’ю й вести здоровий спосіб  життя ,буде залежати інтелектуальний та генетичний потенціал нації на десятки років уперед.
       Тому в нашому навчально-виховному комплексі за останні роки склалась певна система правової роботи з учнями та громадськістю. Правовий   навчально-виховний процес регулюється Конституцією України, Законом України «Про освіту», Типовим Положенням  про загальноосвітній заклад, Статутом школи. Педагогічний колектив  закладу дотримується таких основних критеріїв:
-Правова освіта повинна охоплювати широкі верстви населення –учнів, батьків, учителів;
-правова освіта повинна забезпечувати зростання самосвідомості учнів , розуміння ними суворого дотримання положень Конституції і законів України;
-розуміння учнями єдності прав і обов’язків та їх виконання в реальному житті;
-школа прагне підготувати учня до реального життя, вміння користуватися правовими знаннями, набутими в школі;
-пропаганда основних принципів Загальної декларації прав людини, Декларації і Конвенції прав дитини;
-прагнення домогтися формування громадянської позиції кожного учня на основі загальнолюдських цінностей: свободи переконань, думок, володіння та користування власністю;
-вміння учнів протистояти злочинам і правопорушенням у суспільстві.
         Педагогічний колектив розуміє надзвичайну відповідальність: формувати національну самосвідомість молоді, виховувати почуття патріотизму, повагу до Конституції України та до законодавства європейських країн, виховувати справжніх громадян нашої держави. Залучення учнівської молоді до правової культури збагачує її духовне життя, зміцнює життєву позицію,підвищує громадянську активність,загострює почуття непримиренності до негативних явищ.
          Учителі правознавства, класні керівники, соціальний педагог, практичний психолог    у своїй роботі з учнями використовують сучасні форми і методи навчання, що активізують розумову діяльність учнів, сприяють підвищенню інтересу до вивчення права та розвитку сучасного правового мислення. Поряд з лекційними та фронтальними формами роботи вчителі широко використовують інтерактивні педагогічні технології: ділові та рольові ігри, моделювання життєвих ситуацій, дискусії, круглі столи, конференції, урізноманітнюють типи уроків: уроки з використанням ІКТ, уроки-консультації та інші. Щороку учні беруть участь в олімпіадах    з правознавства , конкурсах з права, що проводяться в районі. Нажаль, у цьому навчальному році переможців не було. Тож учителям правознавства   потрібно прикласти максимум зусиль, щоб у наступному навчальному році добитися кращих результатів.
          Класні керівники чітко дотримуються плану роботи школи . Кожного тижня проводять бесіди з профілактики правопорушень, виховні години, індивідуальні бесіди з учнями та батьками тих дітей, які не відвідують школу без поважних причин. Тематика виховних годин різноманітна: «Права і обов’язки дітей» (класний керівник 6 класу Кушнір О.Є.), «Не втомлюймось жити» ( класний керівник 10 Б класу Каляманський К.Г.) , «Закон і право»
( класний керівник 10 класу Жемелко С.О.), « Курити чи ні?» ( класний керівник 9 класу Дужа І.А.) , «Твоє майбутнє –в твоїх руках» ( класний керівник 11 Б класу Лучинська З.Я.), «Мої права в моїй школі» (класний керівник 7 класу Кравецька Н.П.), « Ми оголошуємо війну СНІДУ» (класний керівник 6 класу Бринь Г.П. )  Класний керівник 11 А класу Кондратенко О.Л. провела відкриту виховну годину на тему: «Алкоголь – отрута для тіла і страждання для душі».  Година була проведена з використанням новітніх технологій, присутні класні керівники та учні 8, 10 класів. (додаток)
          Класні керівники постійно підтримують   зв’язок з батьками, вивчають   матеріально-побутові умови. У планах  виховної роботи заповнюють соціальний паспорт учнів класу, ведуть психолого –педагогічне спостереження. Раз в місяць проводять батьківські збори. Класний керівник 6 класу Бринь Г.П. провела батьківські збори на тему : « Вплив моральної атмосфери і психологічного клімату батьків на формування особистості дитини», класний керівник 9 класу Дужа І.А.- круглий стіл на  тему: « Дитина та її права». Починаючи з цього навчального року класні керівники розробили  з учнями проекти з правової освіти,  правового виховання.
         У школі проходять тижні, декади, місячники правових знань. Цікаво пройшов тиждень Всеукраїнського тижня права .У рамках тижня класними керівниками проводилися бесіди, круглі столи, зустрічі з правоохоронними органами, працівниками соціальних служб.
Ефективно працюють гуртки за інтересами, а саме: спортивний, хоровий 
« Дзвіночок», умілі руки, Наукове товариство «Сузір’я», «Юний правознавець» Керівник гуртка «Юний правознавець»  Радик В.І. проводить різні конкурси , змагання , вікторини. Зокрема, турнір « Твоя правова культура», правова вікторина «Що? Де? Коли?»  
        
Чималу роботу з профілактики правопорушень веде педагог-організатор, яка керує учнівським самоврядуванням.   Випускаються стінгазети,проводяться загальношкільні лінійки,конкурси малюнків ( «Ми-за здоровий спосіб життя», «Молодь проти СНІДу»). 
    Велику роль у профілактиці правопорушень відіграє учнівське самоврядування.  Голови комітетів організовують   чергування на перервах, обговорюють на загальношкільних лінійках порушників дисципліни , проводять аналіз рапортів на засіданнях учнівського самоврядування школи.
     Цього року  був організований конкурс на зразковий клас, де були визначені переможці і за кращу поведінку нагороджені грамотами, подарунками.
     На загальношкільних лінійках учнівське самоврядування продемонстрували  перегляд кінофільмів на правову тематику : « Чи можуть бути права без обов’язків», « Ти обираєш майбутнє», а також були проведені усний журнал « Життя прожити – не поле перейти», конкурс плакатів на правову тематику  « Ти серед людей» .
  У школі ефективно діє рада профілактики, головою якої є директор школи  Жемелко Марія Іванівна. До складу ради входять заступник директора з навчально - виховної роботи , заступник з виховної роботи, психолог, представник батьківського комітету , голова с\р. Члени ради регулярно слідкують за поведінкою учнів в школі та за  її межами, проводять бесіди з учнями , схильними до правопорушень, щомісяця заслуховують звіти класних керівників про право виховну роботу з учнями, надають методичні рекомендації медпрацівникам по роботі з учнями, схильними до правопорушень, проводять бесіди з важкими учнями  та їх батьками. Щомісячно проводяться засідання ради профілактики. Протягом цього навчального року проведено сім засідань :
        вересень « Затвердження плану роботи, основних заходів і принципів    діяльності ради»;
        жовтень « Закріплення наставників за учнями, що важко піддаються  вихованню»;
        листопад  «    Діти і вулиця» ( рейд – перевірка у вечірній час на дискотеки);
        грудень  « Законодавчі документи» ( вивчення документів);
        січень   « Відповідальність за свої вчинки» ( звіт класних керівників про відвідування та поведінку учнів за перший семестр);
        лютий  « Захист прав дітей в Україні»;
        березень « Конвенція ООН про права дитини»;
    На засіданнях обговорюються та вирішуються питання щодо правовиховної роботи, проводиться індивідуальна робота з учнями.
   Добре налагоджена робота з батьками. На загальношкільних батьківських зборах розглядалися питання правового виховання учнів, шляхом проведення індивідуальних бесід, анкетувань, консультацій. Були проведенні загальношкільні батьківські збори  на тему « Насильство в сім’ї», « Роль батьків в розвитку працездатності учнів». З цього навчального року в школі діє батьківський   консультпункт , керівником якого є вчитель правознавства Жемелко Степан Остапович . Були проведені такі бесіди: « Правова свідомість - показник вихованості молоді» , « Дотримання законів України - обов’язок кожного громадянина», « Кримінальне право – відповідальність за окремі види злочинів»
     Дирекція і педагогічний колектив школи приділяють велику увагу  зв’язкам школи  з правоохоронними органами району, управлінням юстиції, лікарями , службою у справах сім’ї та молоді. Протягом навчального року проведено зустріч з дільничним інспектором Гнатиком О.М., спеціалістом служби у справах сім’ї та молоді Фіцичем П.А., працівником юстиції Яворською Л.П. Під час проведення місячника боротьби зі СНІДом і розповсюдженням наркотичних речовин було проведено зустріч з сімейним лікарем  В.В. Федиців, яка провела для учнів лекцію про попередження зараженню СНІДом. Спільно з працівниками Гусаківської с\р проводяться обстеження сімей пільгових категорій  та сімей соціального ризику та виявляються дисфункційні родини( до цього часу таких родин не виявлено).
    Часто, не маючи достатнього життєвого досвіду, моральних переконань, не уміючи розрізняти істинні життєві цінності від уявних, штучних, діти закріплюють у своїй свідомості і поведінці негативні тенденції суспільного розвитку. І допомогти їм   знайти правильний шлях - завдання психологів.-У навчальному закладі працює соціальний педагог Матюхова Л.В. та практичний психолог Пиць І.І., які розуміють цю суспільно- політичну ситуацію, яка склалася у суспільстві. На ряду із стабільним зростанням алкоголізму, наркоманії, бездоглядності, сексуальної розбещеності, правопорушень і злочинів особливо насторожує тенденція зміни ціннісних орієнтацій підлітків  і юнацтва. Психологами були розроблені заходи щодо профілактики  торгівлі людьми і експлуатації та жорстокого  поводження з дітьми, заходи щодо реалізації Конвенції ООН про права дитини, зоходи щодо профілактики тютюнопаління , наркоманії , алкоголізму. Соціальний –педагог Матюхова Л.В. провела заняття з елементами тренінгу на тему: «Здоров’я - цінність нашого життя», « Наркоманія – дорога в безодню»,
круглий стіл на тему: « Декларація прав людини – обов’язок кожного громадянина». Практичний психолог Пиць І.І. провела лекцію для учнів початкових класів « Азбука здоров’я», диспут для учнів 7-8 класів « Палити чи не палити?», загальношкільний захід з використанням ІКТ « Не дай СНІДу шанс», Годину психолога « Попередження торгівлі людьми», заняття з елементами тренінгу « Наслідки вживання наркотиків і боротьба з наркоманією», профілактичне заняття для учнів 5-6 класів « Що робити, щоб тебе не принижували», бесіда » Шкідливі звички шкільної молоді. Анкетування учнів, щодо зловживання шкідливими звичками»
   У школі оформлено стенди « Правова і профілактична робота, Конвенція ООН про права дитини».
    Велику роботу  з правового виховання проводить бібліотекар . Популяризує серед педагогів , вихователів , учнів правову літературу, бере участь у підготовці класних годин, позаурочних заходів, бібліографічних оглядів,організовує виставки з правової тематики, виступає на педрадах , методичних об’єднаннях з інформацією на правову тематику.
   Згідно з річним планом роботи проводяться педагогічні ради, на яких розглядаються питання з правової тематики: « Правова освіта та правова культура як шлях формування громадянської позиції молоді», « Формування соціальної компетентності учнів. Роль самоврядування в школі» , «Нові  форми та методи роботи класних керівників з правового виховання» та інші.
   Наказами директора з питань правової освіти та правового виховання учнів  затверджено :
        Склад ради профілактики правопорушень ;
        Закріплення вчителів за учнями,які схильні до правопорушень;
        План роботи ради профілактики;
        План рекомендованих виховних годин з профілактики правопорушень;
        Сумісні плани роботи з правозахисними, громадськими організаціями та інша документація щодо роботи з правового виховання .
У школі ведеться суворий облік відвідування учнями навчальних занять. Факти порушення ними громадського порядку та законодавства відсутні.
Досягненням нашого закладу є те, що вже 10 років поспіль ні одна дитина не стоїть на обліку в кримінальній міліції. Це, звичайно, заслуга класних керівників і всього педагогічного колективу, які велику увагу приділяють правовому вихованню.
Бо хто,як не педагог,вихователь покликаний зробити все для того, щоб кожна дитина зуміла застосувати свої знання на практиці, стала справжньою Людиною,знайшла своє місце у житті.







  

  
  
                                                                       

Немає коментарів:

Дописати коментар